Elon Musk de la Tesla spune ca furnizarea de litiu este in prezent un factor major care impiedica tranzitia catre un sistem energetic durabil, preturile fiind acum de 10 ori mai mari decat costul de productie. Musk a facut aceste comentarii in timp ce a anuntat un venit net record de 3,2 miliarde de dolari pentru trimestrul martie, un rezultat care a facut ca evaluarea actiunilor Tesla sa treaca inapoi peste pragul de 1 trilion de dolari.

Rezultatul a venit in ciuda unei crize de aprovizionare care a afectat atat cipurile computerelor, cat si costul materiilor prime, in special litiu, care a afectat atat lansarea vehiculelor electrice, cat si stocarea stationara a bateriei.

Musk spune ca Tesla se indreapta acum catre fabrici dedicate pentru a-si produce modulele Megapack standard instalate acum in instalatii mari de baterii din intreaga lume, dar a spus ca cea mai mare preocupare a lui este pretul si furnizarea de litiu.

Musk a gasit deja o solutie pentru criza aprovizionarii cu nichel si cobalt, cu o trecere la chimiile bateriilor, cum ar fi bateriile cu fosfat de fier litiu (LFP) care nu contin nichel sau cobalt.

Dar litiul creeaza o problema diferita si nu exista o solutie usoara.

„Pentru a fi clar, nu este ca exista o lipsa de litiu in  lume …   este  prezent aproape peste tot” , a spus Musk la un briefing a analistilor care a urmat rezultatelor.

Este un element foarte comun . Cu toate acestea , mai trebuie sa dezgropati  …  argila cu litiu si apoi trebuie sa parcurgeti o serie intreaga de pasi de rafinare . _ _ Si acestea sunt o multime de echipamente industriale de care este nevoie.

„ Marjele de litiu chiar acum sunt practic marje software . Corectati -ma daca gresesc , dar cred ca vedem cazuri in care pretul spot al litiului este de 10 ori mai mare decat costul de extractie .

„Deci , de parca am vorbit aici de marje de 90% .  Mai multi oameni, va rog, intrati in afacerea cu litiu . Este  …   iti  place sa scoti bani? Ei bine, afacerea cu litiu este pentru tine.”  

Musk a sugerat chiar – asa cum a facut anterior – ca Tesla insasi s-ar putea muta in afacerea cu litiu. „Vom avea cateva anunturi interesante in lunile urmatoare.”

Litiul reprezinta in prezent 2-3% din materialele bateriilor, dar este de departe cea mai mare crestere a costurilor, mai ales ca Tesla incearca sa-si creasca productia de la doar un milion de vehicule electrice pe an, la 20 de milioane pana in 2030 si sa-si lanseze masiv. depozitare stationara.

Morgan Stanley estimeaza ca fiecare crestere de 10.000 USD in pretul litiului adauga inca 500 USD la costul unui vehicul electric. Preturile la cobalt au crescut si ele, la fel ca si preturile nichelului.

Acest lucru s-a tradus deja in cresteri neasteptate ale pretului vehiculelor electrice – o situatie care a afectat Tesla, Rivian si alti producatori de vehicule electrice si a cauzat mari intarzieri la livrarea vehiculelor electrice.

De asemenea, a dus la o crestere a costului stocarii stationare, atat pentru unitatile Powerwall 2 la nivel de gospodarie, cat si pentru Megapachetele de 3MWh.

Speram ca nu trebuie sa crestem preturile in continuare”, a spus Musk.

Preturile actuale anticipeaza ceea ce credem ca este cresterea probabila a costurilor . _ Si daca  aceasta  crestere a costurilor nu se materializeaza , putem reduce usor preturile .

Nu controlam mediul macroeconomic . _ Daca guvernele continua sa imprime sume mari de bani si stii , si daca nu exista, nu vor exista cresteri semnificative in extractia si rafinarea litiului si a celorlalte materii prime, astfel incat toata lumea sa concureze pentru o cantitate limitata de materii prime . materiale si evident ca asta va duce preturile la niveluri ridicate .”

Tesla a declarat ca implementarile sale de stocare a bateriei in primul trimestru au crescut cu 90% de la an la an, datorita implementarilor puternice de Powerwall, dar au scazut cu mult fata de trimestrele precedente.

„Deoarece cererea ramane substantial peste capacitate, cresterea a fost limitata de provocarile continue ale lantului de aprovizionare”, se spune. „Suntem in proces de crestere a productiei la o fabrica dedicata Megapack pentru a raspunde cererii in crestere.”

Musk a subliniat, de asemenea, mai multe detalii despre masina planificata a companiei, in stil Uber, care nu va avea volan si nici pedale, oferind transport la un cost al biletului de metrou.

Mai multe detalii vor veni mai tarziu in acest an, poate la un eveniment special dedicat tehnologiei, dar pare destul de clar ca previziuni precum cele facute cu ani in urma de oameni precum Tony Seba de la Stanford – De ce s-ar putea sa nu detineti sau sa va conduceti vehiculul in 10 ani – ar putea deveni realitate.